På 50-tiotalet föreslog Rolf Mellde att Saab skulle bygga en öppen, tvåsitsig sportvagn i en begränsad upplaga. Han ritade den själv och i stor hemlighet byggdes den allra första Sonett I:an i en lada i Åsaka utanför Trollhättan. Endast ett fåtal invigda kände till projektet, som sköttes på fritiden, helt vid sidan om den ordinarie verksamheten på Saab. Projektkostnaden var 75.000:- vilket senare visade sig vara väl investerade pengar. Den 16 mars 1956 premiärvisades Saab Sonett Super Sport, eller Saab 94, på Stockholms Bilsalong.

h94-04 11-DSCN0120 sonett1_modern_racing

Saab 94 tillverkades i sex exemplar och var avsedd att bli en tävlingsbil. Två av dessa står på Saabmuseet i Trollhättan. Till följd av att tävlingsreglementet ändrades och Saab då kunde deltaga med trimmade standardbilar, tillverkades endast dessa sex bilar. Bil nummer 1 satte i september 1996 svenskt hastighetsrekord med 159,4 km/h i klassen upp till 750 cc.

Data:
Öppen, tvåsitsig bil med framhjulsdrift och frihjul. Längsmonterad, 3-cylindrig 748cc. Tvåtaktsmotor. 12 volts elsystem.
Kuggstångsstyrning. Skruvfjädrar fram och bak, teleskopstötdämpare.
Stel bakaxel. Slanglösa däck. Effekt 57,5 hk.
Toppfart 159 km/h.

Mått och vikt:
Axelavstånd 2210 mm. Spårvidd 1220 mm. Längd/bredd 3485/1420 mm. Höjd 825 mm.
Vikt (torrvikt) ca. 500 kg.
Chassinummer: År 1956 nummer 1 – 6