När standardbilarna fick V4-motor så var det också självklart att denna motor skulle monteras i Sonett II som därmed bytte namn till Sonett V4. Det var inte helt lätt att få plats med en motor som bilen egentligen inte var ritad för från början. GAS, Gunnar A Sjögren fick uppdraget att designa om huven så att den högre V4-motorn skulle få rum. Han löste uppdraget elegant och ser man noga efter är upphöjningen på huven något förskjuten till höger för att så lite som möjligt störa förarens sikt.

DSCN0007SONY DSC

Saab_Sonett_014-filtered

Data:
Framhjulsdrift, frihjul. 4-växlad låda med rattspak. Längsmonterad, fyrcylindrig fyrtakts,
V4-motor. Skruvfjädrar fram och bak, skivbromsar fram, trummor bak. Teleskopstötdämpare. Stel bakaxel. Slanglösa däck. 12 volts elsystem. Effekt 65 hk. Acceleration 0-100km/h 12,5 sek. Toppfart 160 km/h.

Mått och vikt:
Axelavstånd 2149 mm. Spårvidd 1232 mm. Längd/bredd 3770/1500 mm.
Tjänstevikt ca 845 kg.

Chassinummer:
År 1967 nummer 259 – 328
År 1968 nummer 329 – 1228
År 1969 nummer 1229 – 1868