I början av sextiotalet föreslog Björn Karlström att Saab skulle ta fram en ny tvåsitsig sportbil med tvåtaktsmotor, dock täckt till skillnad från Sonett I. Hans prototyp MFI 13, producerad av Malmö Flygindustri, vann över den konkurrerande prototypen Catherina som var designad av Sixten Sason. Produktionsbilarna, som började monteras 1966 vid ASJ i Arlöv, var ytterligare vidareutvecklade från MFI 13, men grunddragen fanns kvar. Dessa bilar producerades i betydligt större antal än I:an och bidrog även de till att göra namnet Saab känt. På sextiotalet var Saab fortfarande en ung bilfabrik och det var viktigt att på olika sätt profilera sig. Att visa upp en Sonett II i skyltfönstret lockade många till köp. Blev det inte en Sonett så kanske man köpte en Saab 95 eller 96 i alla fall. Huvudmarknaden för Sonetterna var USA.

DSCN0138

DSCN0088

DSCN0034

Data:
Framhjulsdrift, frihjul. 4-växlad låda med rattspak. Längsmonterad, trecylindrig, separatsmord tvåtaktsmotor. Skruvfjädrar fram och bak, teleskopstötdämpare. Stel bakaxel. Slanglösa däck. 12 volts elsystem. Effekt 60 hk. Acceleration 0-100km/h 12,5 sek. Toppfart 150 km/h.

Mått och vikt:
Axelavstånd 2149 mm. Spårvidd 1219 mm. Längd/bredd 3770/1445 mm. Tomvikt 660 kg. Tjänstevikt ca 780 kg.

Chassinummer:

År 1966 nummer 1 – 28
År 1967 nummer 29 – 258